Jak wzmocnić odporność dziecka po antybiotykach?

dziewczynka

Rekonwalescencja to okres, w którym maluch regeneruje siły po przebyciu choroby i wzmacnia układ odpornościowy.  Mimo że dziecko może czuć się dobrze po antybiotykoterapii, to jeszcze miną 2-3 tygodnie zanim wróci do pełni sił. Jak zadbać o dziecko po kuracji antybiotykowej?

Jak antybiotyki wpływają na organizm dziecka?

Antybiotyki to leki stosowane na skutek zakażeń bakteryjnych – nie działają na wirusy, dlatego niezwykle ważna jest odpowiednia diagnoza postawiona przez lekarza. Antybiotykoterapia jest często niezbędna podczas infekcji. Jednak należy liczyć się z działaniami niepożądanymi, które mogą wystąpić po antybiotykach, takimi jak biegunka. Dlatego tak ważna jest suplementacja probiotyków w trakcie i po antybiotykoterapii. Podczas wystąpienia objawów niepożądanych, takich jak biegunka, należy zadbać o nawadnianie organizmu dziecka oraz o lekkostrawne posiłki, na przykład w formie zupy lub domowych soków owocowych bez zawartości cukru.

Dieta w antybiotykoterapii

Stosowanie antybiotyków jest często niezbędne w walce z chorobą, jednak warto pamiętać, że mogą one również niekorzystnie wpływać na organizm, ponieważ zabijają nie tylko bakterie chorobotwórcze, ale również pożyteczne, naturalnie zasiedlające organizm. Podczas antybiotykoterapii należy zadbać o odbudowę flory jelitowej poprzez optymalną dietę oraz kurację probiotykami. Jakie produkty warto podawać dzieciom? Między innymi kiszone ogórki, kiszoną kapustę, sok z kiszonych buraków, jogurty i kefiry. Równie korzystne są prebiotyki, które pozytywnie wpływają na rozwój pożądanych bakterii. Znajdziemy je między innymi w cebuli, czosnku, porze, cykorii, szparagach, bananach, karczochach i niektórych zbożach.

Opieka nad dzieckiem po chorobie

Osłabiony organizm dziecka potrzebuje witamin, by szybko wrócić do zdrowia. Warto podawać maluchowi preparaty witaminowe, które wzmacniają układ odpornościowy, dodają energii oraz pobudzają apetyt po antybiotykoterapii. Osłabiony organizm dziecka wymaga dużo odpoczynku i odpowiedniej ilości snu, który pomoże zregenerować układ odpornościowy. Najlepiej, aby dziecko jeszcze przez tydzień pozostało w domu. Nie oznacza to, że musi leżeć w łóżku – warto angażować dziecko do zabawy i jednocześnie dopilnować, by zajęcia nie były zbyt wyczerpujące.